Bele akartam süllyeszteni az áprilisi aktuálisba, de egyszerűen túl sok mondanivalóm van!

Bosznia-Hercegovináról általában

A határon átkelni hosszadalmas. Boszniába Horvátországon keresztül vezet az út és a magyar-horvát, illetve a horvát-bosnyák határ is elég problémás. A buszról majdnem minden leszállítottak minket, egyenként ellenőrizték az okmányokat. Bosznia nem EU tag, de elég az érvényes személyi igazolvány. Az EU-n belüli telefontarifák sem érvényesek, telefonálni és mobilnetet használni így nagyon drága. Én végig repülős üzemmódban voltam, minden egyebet megoldottam wifivel. A pénzben a konvertibilis márka, de a legtöbb nagy helyen elfogadnak eurót vagy kunát is. Bosnyák márkát a nyugatinál lehet váltani, nem emlékszem melyik pénzváltóban, én körbetelefonálgattam. Az ország úthálózatán látszik, hogy az elmúlt években sokat fejlesztették, egy nagyon rövid szakasz volt az egyik célpont előtt, ahol nem volt aszfalt, egyébként a főbb utak, még ha egysávosak voltak is, lényegesen jobbak voltak, mint a magyar főutak nagy része. Boszniában mindenhol tisztaságot tapasztaltam, a mosdó mindenhol ingyenes és rendes volt. Egyáltalán nem éreztem magam a szó negatív értelmében a Balkánon! Az emberek minimálisan beszéltek angolul, mindenhol készségesek voltak.

Impressziók az itteni életről

Az első, amin meglepődtünk az a falvak és a városok kiterjedése volt. A házak egymástól nagyon messze állnak, a telkek láthatóan hatalmasak. Rengeteg félig kész vagy legalábbis nem levakolt falú házat láttunk, ezt nem igazán tudtuk hova tenni. A házak a dombok között elszórva fekszenek vagy egy sorban az út mentén. Alapvetően hagyják a természetet uralkodni és a települések szépen egybeolvadnak a környezet adottságaival. Jó példa erre Jajce, ahol a város szívében van egy 20 méteres vízesés.

Jajce vagy Jajca vízesése
Vízesés a város közepén két folyó összeömlésénél – egyedülálló a világon.

Ami nagyon megragadott mindkettőnket (a párom és engem) az a történelem állandó jelenléte volt. Római kori nyomok, az oszmán birodalom emlékei és a dél-szláv háborút követő mélyrepülés, majd lassú fejlődés minden sarkon tetten érhető volt. Nagyon színes ez az ország. Az emberek jó része muzulmán, így templomok helyett mindenhol dzsámik vannak. A magasabb dombokon középkori várromok állnak. Közöttük aknamezők. A sok romos épület pedig a kilencvenes évek pusztítását idézi. Magyarországgal párhuzamot vonva azt mondanám, hogy míg Magyarországot történelmi jellege általában a 19-20. századot idézi, addig Boszniából pont ezek az időszakok hiányoznak. Nincsenek barokkos belvárosok, polgári paloták, de bérházak és végtelen paneltengerek sem. (Legalábbis az általunk bejárt több száz kilóméteren nem láttunk ilyesmit. Szarajevóban sem voltunk.) Ami volt, azt lebombázták és később részben újjáépítették – ezért paradox módon minden újnak hat. Ugyanakkor tudjuk, hogy az egykoron 2500 főt számláló városkákban mára csupán 5-700 ember maradt és például Bihacban négyből csak egy gyár maradt meg, a síparadicsomot sem tudták újjáépíteni az aknák miatt. Az emberek elég szegények vidéken, de Bihacban (kb. 40 ezer fős város) élénk éjszakai életet láttunk, a fiatalok megtöltötték a belvárost, az egész nagyon hasonló Magyarországhoz. Különlegesen üdítő volt egy muszlim országban lenni és egy más kultúrát békésen érzékelni.

martin brod bosznia
Martin Brod – az Una (Száva) folyó vízesései egy hegyi faluban
vízimalmok bosznia
Vízimalmok Boszniában

És nem utolsó sorban a természet!

Bosznia környezeti adottságai Horvátországhoz hasonlóan fantasztikusak. Dombok, hegyek, vad folyók, vízesések, nemzeti parkok végeláthatatlan sora. Beszéljenek inkább a fotók!

una nemzeti park bosznia
Az Una folyó vízesése
strbacki buk
Strbacki buk – itt egy hatalmas adag csevapcsicsát kaptunk ebédre.:))

Az utazási irodáról

A La Grotta utazási irodával mentünk, akik egy remek buszt, két vérprofi sofőrt és egy horvát anyanyelvű idegenvezetőt adtak. Szerintem az mindent elmond, hogy ősszel szeretnék hozzájuk befizetni még egy bosnyák útra, hogy az ország másik felét is felfedezhessük! Szuper Balkán körútjaik vannak. Érdemes ezt a vidéket addig felfedezni, ameddig nem lesz tömve turistával. (Nem vagyok szponzorálva (sajnos).)

Bőrápolási rutin – aktív nyaralás verzió!

Ez a 3 napos nyaralás alapvetően a túrázásról és főleg a vízesésekről szólt. A Pliva és az Una folyó vízesései jutottak a második napra. (Az első nap elment a határátkeléssel, így átszerveztük a menetrendet.) A harmadik nap a Plitvicei-tavaknál túráztunk, amiről muszáj beszúrnom pár képet…

plitvicei nemzeti park
lélegzetelállító fölülről (ezért a látképért nem kell sehova pluszban felmászni)

A különleges segítségem: Bioderma Hydrabio maszk

Ezt fátyolmaszkok helyett vittem és milyen jól jártam! A maszk használata egyszerű: vastag rétegben felvinni a megtisztított arcra és fenthagyni 10 percig, majd leöblíteni. Az INCI-t nézve kicsit hitetlen voltam, mert nem láttam semmi extrát, de a Bioderma most is hozta a szintet – ez a termék a legdurvább felületi / középmély vízhiányt is felszámolta. Méghozzá hatékonyabban és kényelmesebben, mint egy fátyolmaszk. Hiába ültem a busz első ülésén, hiába nyeltem fedett be nap végére a tufapor, hiába áztatott meg minden vízesés, hiába sütött a nap vagy fújt a szél, ugyanolyan tökéletes bőrrel jöttem haza, mint amilyennel elmentem. Emellé jóformán felesleges volt minden más, azt is el tudom képzelni, hogy valakinek ez a reggeli rutinja és kész. Szkeptikus voltam, de szerelem született. A következő négy hónap kirándulásai után exkluzívan ezt a terméket fogom használni. Jelenleg a használati utasításnak megfelelően alkalmazom folyamatosan, minden egyes nap, a könnyített esti rutinom mellé ugyanis szintén elkél a segítség a vízhiányos bőröm miatt.

Egy olcsó trükk – fényvédő újrakenéshez

Nap közbeni arctisztításhoz Ebelin kendőket vittem, de sajnos mindkettőnk arca égett ezektől. A második naptól a kis sprays üvegbe vitt micellásvizemmel (ezúttal Cosmiával) tisztítottam az arcom – mindig volt nálam pár vattapamacs és így kényelmesen, gyorsan, mindimális pacsálással megoldottam az arctisztítást. Utána persze jöhetett a kötelező fényvédőújrakenés. Ezúttal ismét a Misshat és a Bentont vittem magammal, ebben sajnos már nem tudok újat mondani. A Missharól hamarosan lesz termékteszt.

A C&A-s hímzett baseball sapkámat pedig az év vásárlásának tekintem, nem csak kényelmes, hanem szép is és nem utolsó sorban árnyékot vezett az arcomra. Viszlát hunyorgás, viszlát napszúrás, viszlát leégés! (És a lenőtt haj se látszik alatta muhaha.)

martin brod vízesés
Martin Brodnál (pózolni nem tudok)